In 1 jaar Lead Engineer duurzame technologie VDL

DIETER BOERMANS I ELEKTRO ENGINEER

Dieter (24) is op dit moment nog Elektro Engineer van duurzame voertuigen bij VDL-ETS. De plek waar hij iets meer dan een jaar geleden via Evoke terechtkwam als eerste baan, en waar hij nu in dienst is. Over een paar maanden mag hij zichzelf al Lead Engineer noemen, en samen met zijn team verder werken aan de meest innovatieve duurzame elektro-projecten ter wereld. “Als je mij een jaar geleden vroeg ‘waar sta je over een jaar’, dan had ik dit niet verwacht.”

Dieter Boermans rijdt elke dag vanuit zijn Belgische woonplaats Turnhout 40 minuten naar zijn werk bij VDL ETS (Enabling Transport Solutions) in Valkenswaard. Geen probleem, want hij zit er helemaal op zijn plek als Elektro Engineer en Lead Engineer in wording, werkend aan de meest innovatieve sustainable technology projecten. “Ik ben er zelfs sneller dan wanneer ik naar Antwerpen zou rijden, wat de meeste mensen vanuit Turnhout doen. Zonder Evoke had ik er nooit aan gedacht om een job over de grens te nemen.”

Een sprong in het diepe waar hij geen dag spijt van heeft, sinds hij er aan de slag is gegaan, ruim een jaar geleden. Waarom? Dat kan hij heel goed uitleggen. “Ik werk hier van A tot Z aan producties, voor duurzame elektrisch aangedreven transportoplossingen. Én ik heb uitzicht op een leidinggevende functie. Dat is alles wat ik wilde in mijn werk. Dat dat zo snel gelukt is, had ik nooit verwacht.”

In dit artikel:

  1. Elektro Engineer van de toekomst
  2. Van Evoke naar VDL
  3. En nu: Lead Engineer, binnen 1 jaar
  4. Dieters tip voor vakgenoten

 

Elektro Engineer van de toekomst 

Wat Dieter met zijn team maakt, zijn de testmodellen van de toekomst. Elk voertuig dat ze voor VDL in prototype bouwen, is een duurzame elektrische variant op ‘ouderwetse’ voertuigen op fossiele brandstof, met bijbehorende CO2 uitstoot. Dat doen ze als volgt.

Dieter: “Ik ben Elektro Engineer op de afdeling protobouw. Wij maken dus prototypes. Projecten in het klein, om eventueel later in serieproductie te nemen. Dat betekent dat we een concept voorgeschoteld krijgen, een concept-bus bijvoorbeeld, waar een hele hoop studies aan vooraf zijn gegaan. Het is aan ons om dat te bouwen en testen.”

Dat doet hij in een team van 4: een Software Engineer, Mechanisch Engineer, Project Manager en Dieter zelf als Elektro Engineer, waarbij hij verantwoordelijk is voor het elektrische vlak. Samen engineeren zij de prototypes verder uit – in tekenprogramma KABI en Engineering Base als teamsoftware - én werken ze mee aan de praktische uitwerking van het concept.

"Het is geweldig mooi om te zien wanneer alles dan echt goed werkt en het daarna als serievoertuig ingevoerd wordt om in steden door de hele wereld rond te rijden."

“Ons team werkt samen met een aantal elektromonteurs en mechanische monteurs. Zij bouwen het prototype op, wij leiden het in goede banen. Wat ik doe is dus een beetje van alles. Ik ben iemand die dingen graag van begin tot eind wil uitwerken, en dat kan ik hier. De ene week ben ik heel theoretisch bezig en een paar weken later juist weer heel praktisch aan het meekijken bij de assemblage en het testen. ‘Hier zit iets niet goed, die pinnetjes in de connectoren koppelen niet netjes’, dat soort zaken.

Zo zie je het product dat je zelf uitgewerkt hebt tevoorschijn komen. Het is geweldig mooi om te zien wanneer alles dan echt goed werkt en het daarna als serievoertuig ingevoerd wordt om in steden door de hele wereld rond te rijden.”

En dat is al meer dan eens voorgekomen. Elektrisch aangedreven bussen, vuilniswagens en trucks die Dieter en zijn team hebben geëngineerd rijden in Nederland, België en ver daarbuiten rond.

 

Ook aan de slag als Elektro Engineer? We zoeken meer talent als Dieter!

 

100% elektrische wagens, bussen en trucks

Dieter: “Ik heb sinds ik gestart ben al een paar heel mooie projecten afgerond. Zo hebben we een e-truck met brandstofcel uitgewerkt, die ze nu aan het bouwen zijn. Maar ook vuilniswagens die gebouwd zijn op elektrische aandrijving en het grootste project tot nu toe; een nieuw concept van elektrische bussen, die ik mee opstel en maak qua voorwerk.”

Een indrukwekkende reeks, op zo’n korte carrière. Daar wil hij graag meer over vertellen. Want hoe werkt zo’n waterstofcabine bijvoorbeeld? En wat kan hij al vertellen over deze bijzondere nieuwe bussen, dat wel ongekend innovatief moét zijn, aangezien VDL een aantal jaar geleden al een van de eerste ooit was die 100% elektrisch aangedreven lijnbussen leverde aan verschillende grote steden.

“Het eerste waar ik aan meewerkte waren de elektrische vuilniswagens. Daar ben ik niet vanaf het begin bij betrokken geweest, maar ik heb wel meegekeken of alles goed werkte in de eerste versie.

De elektrische trucks zijn erg speciaal geweest om aan te werken. Die rijden nu al rond bij onze klant, elektromotor, batterijen én een brandstofcel. Dat is een element waarmee je waterstof omzet in elektriciteit, die je gebruikt om de batterijen van de elektromotor op te laden. Eerder hebben we de Phileas ontwikkeld; heel lange bussen die op waterstof rijden. Daar hebben we op verder ontwikkeld.

Die ontwikkeling is wat mij betreft echt de toekomst. Het gebruik van waterstof als range-extender voor een langere batterijduur, om uiteindelijk de batterij te gaan vervangen.”

Interessant, aangezien waterstof ontstaat door water (H2O) te splitsen in Waterstof (H) en Zuurstof (O). Met een brandstofcel kan die waterstof weer worden omgezet in spanning en water. Met deze stroom kunnen de accu’s van de bus worden opgeladen en de elektromotoren aangedreven.

Dieter vertelt waarom dat zo interessant is voor een duurzame toekomst: “Met een brandstofcel van waterstof komt er geen CO2 vrij, maar water en lucht. Ik denk dus echt dat dit booming gaat worden. Een beetje zoals zonnepanelen opeens overal waren. Dit gaat geen decennia meer duren, verwacht ik. We zijn al lang bezig met de ontwikkeling hiervan, dus het gaat snel nu.”

"Deze ontwikkeling is wat mij betreft echt de toekomst. Het gebruik van waterstof als range-extender voor een langere batterijduur, om uiteindelijk de batterij te gaan vervangen."

Pionier in Sustainable Technology

Doordat VDL-ETS al jaren voorop loopt in het verduurzamen van voertuigen - door brandstoftanks voor fossiele brandstoffen te vervangen met innovatieve elektrische motoren en technologie, of elektrisch aangedreven voertuigen zelf opnieuw te ontwerpen, ontwikkelen en testen voor productie - zijn ze een van  de grootste namen ter wereld in de duurzame transport business. Met Dieter als trotse pionier.

“Werken met deze duurzame technologie is wat ik al sinds mijn studie Energie Technologie wil doen. Door te werken aan bijvoorbeeld de elektrische bussen van VDL heb ik er echt mijn aandeel in om voertuigen te verbeteren ten opzichte van dieselproductie. Ik ben blij dat ik hierin een pionier mag zijn.”

Werken met duurzame technologie is wat ik al sinds mijn studie wil doen. Bij VDL kan ik hier nu een pionier in zijn.

 

Van Evoke naar VDL

Hoe hij hier als pionier terecht is gekomen, is nóg een bijzonder verhaal. Dieter was nog niet afgestudeerd, of hij had al een baan als Elektro Engineer bij VDL te pakken, via Evoke.

“Op school was er een job beurs, daar heb ik Tim van Evoke voor het eerst gesproken. Ik kwam met hem in gesprek en zo ben ik in mijn eerste sollicitatiegesprekken gerold. Ik vertelde hem waar ik graag zou willen werken na mijn diploma – ergens waar ik in het hele engineering proces zou kunnen meedraaien, gericht op duurzame technologie – en hij regelde drie verschillende werkplekken voor mij. In juni kwam ik zo in contact met VDL, in juli studeerde ik af en na de zomer ben ik gestart. Nog voor mijn diploma wist ik dus al dat ik daarna meteen aan de slag kon. Dat is heel luxe.”

Dieter blij

Of hij deze baan ook in z’n eentje had kunnen vinden, in deze competitieve markt met meer vraag naar zijn talent dan er aanbod is? “Nee”, luidt zijn antwoord. “Als ik zelf was gaan zoeken, dan was ik hier nooit terechtgekomen. Alleen al omdat ik dan naar banen in België was gaan zoeken, gewoon omdat ik nooit eerder gedacht had aan de grens oversteken. Terwijl het makkelijker is om naar Eindhoven te rijden dan naar Antwerpen. Evoke heeft mijn denkwijze daarin veranderd. Daar ben ik nu echt blij mee.”

"Als ik zelf was gaan zoeken, dan was ik hier nooit terechtgekomen. Alleen al omdat ik dan naar banen in België was gaan zoeken."

VDL blij

Dat Dieter hier terecht is gekomen is, maakt niet alleen hemzelf blij.  Zijn leidinggevende en collega Philip Hopstaken is wederzijds net zo tevreden, vanaf het eerste moment:

“In een sollicitatiegesprek heb ik na een paar minuten meestal al door of iemand bij ons past of niet. We zoeken bepaalde mensen met een bepaalde instelling. En de juiste opleiding natuurlijk. Maar het gaat vooral ook om talent met karakter. Iemand die zaken zelfstandig oppakt, aanpakt en zo nodig problemen eerst zelf oplost voor hij aan de bel trekt. Dieter is zo iemand.

We zijn een klein team, dus het moet echt goed klikken. Dan is het fijn om eerst een jaar via Evoke iemand te leren kennen, om te zien of het goed gaat van beide kanten. Met Dieter is het helemaal goed gegaan. Dit is het soort mensen waar wij naar op zoek zijn.”

Evoke blij

Iets dat Tim – Team Manager Electronics en Relatie Manager van Dieter – ook maar al te goed wist. Dieter zou perfect passen bij VDL-ETS.

Tim: “Het verbaast me niks dat Dieter direct mocht beginnen, en dat hij nu in vaste dienst is bij VDL. De functie en het bedrijf sluiten exact bij hem aan. Hij wilde aan de slag met duurzame energietechniek en met designen, zonder 90% van zijn werkdagen achter een computerscherm door te brengen. Zijn werk past helemaal in dat plaatje. Dan gaat het succes gewoon vanzelf.”

Een succes bleek het inderdaad te zijn. Dus besloten alle drie de partijen – Dieter, VDL en Evoke – dat het na een jaar meedraaien tijd was om te blijven. Dieter wilde nergens anders meer aan de slag dan hier, dus ging hij bijna geruisloos over van werknemer van Evoke naar werknemer van VDL. De organisatie waar een geweldige toekomst voor de deur staat, en die nog veel sneller aanklopte dan Dieter verwachtte. 

En nu: Lead Engineer binnen 1 jaar

“Ik ben 24, anderhalf jaar geleden afgestudeerd en binnen een jaar op mijn eerste werkplek ben ik al gevraagd om Lead Engineer te worden”, vertelt hij met nog altijd een vleug ongeloof in zijn stem. “Ik wist dat ik hier doorgroeimogelijkheden had, maar als je me een jaar geleden had gevraagd waar ik over een jaar zou zijn, dan had ik dit niet verwacht. Waarschijnlijk kan ik over een paar maanden al starten in mijn nieuwe leidinggevende functie. Dan stuur ik niet alleen de monteurs aan, maar ook de engineers.”

Precies wat hij wilde en naartoe werkte, maar na een jaar of 5 verwachtte. Dat het eerder komt, vindt hij helemaal niet erg. Hij heeft er het volste vertrouwen in, want: “Ik ben altijd leidinggevende bij de scouts geweest. Niet alleen van de groep, maar van de hele vereniging. Dat zijn grote organisaties in België, daar heb ik al mensen aangestuurd. Kinderen, jongeren en nu dus ook volwassenen monteurs in mijn werk. Dat lijkt best op elkaar, dus ik heb nu veel profijt van die ervaring.

En mijn leidinggevende heeft ook gezien wat ik kan: een project binnen de tijd opleveren, het overzicht houden en kennis opdoen van de projecten. Dat neem ik allemaal mee in deze stap, waarin ik weer veel nieuwe dingen ga leren van de collega die me hierin gaat begeleiden. Ik kijk er al naar uit.”

Dieters tip voor vakgenoten

Als er één ding is dat hij studenten en startende collega-Elektro Engineers zou willen meegeven, na zijn eerste jaar op de arbeidsmarkt?

“Je moet niet bang zijn om de sprong in het onbekende te wagen, als het op je eerste baan aankomt. Ik ben iemand die veel dingen overdenkt: ‘gaat dit wel de goede keuze zijn’, ‘is dit wel leuk’. Ik heb de sprong gewaagd en het heeft heel goed uitgepakt. Als dat niet zo was geweest en het was toch tegengevallen, dan was het niet voor niks geweest. Je hoeft niet opnieuw te beginnen, maar je zoekt gewoon verder. Gewoon proberen, doen en zien wat er gebeurt. Daar kun je alleen maar van leren. Het kan niet mis gaan.”

Klaar voor jouw eerste baan?

Klaar om de sprong te wagen als startende technisch professional op de arbeidsmarkt, in de sustainable technology, of ergens anders? Wij helpen je in het diepe springen, zodat het niet zo’n grote onbekende stap hoeft te zijn. We coachen je naar de beste baan voor jou, doordat we de markt kennen en jou graag leren kennen, zoals we dat voor Dieter deden. Wie weet staat er dus minstens zo’n mooie carrière voor jou klaar na je diploma, binnen no time.

Laat Tim ook jou op weg helpen als Elektro Engineer in de Sustainable Technology, of iets anders. Of klop digitaal aan bij een van zijn collega’s

alles over onze Sustainable Technology vacatures