Maar liefst 91% van de technici ervaart regelmatig een gebrek aan informatie om hun werk goed te kunnen doen. Deze conclusie kwam uit een recent afgerond onderzoek. Een schokkende conclusie, maar de oplossing hoeft niet ver weg te zijn!

Kennisdeling onder collega’s

De technische respondenten geven aan dat zij vooral kennis missen die men bij collega’s zou kunnen vinden. De oplossing lijkt dus binnen handbereik Door meer mogelijkheden te bieden aan collega’s onderling om met elkaar van gedachte te wisselen en opgedane kennis te delen zou het probleem verholpen kunnen worden. Echter ervaren technici die meegedaan hebben aan het onderzoek in bijna 80% van de gevallen dat ze te lang moeten wachten op een antwoord vanuit collega’s bij vraagstukken.

Het chronische kennis te kort onder technici speelt zowel bij de meer ervaren professionals als starters op de arbeidsmarkt. Waar jongeren aangeven op zoek te zijn naar bestaande kennis van collega’s, zoeken meer ervaren werknemers naar kennis en informatie over het werken met nieuwe technologieën. Ervaren werknemers geven daarbij aan dat zij hierin nog veel kunnen leren vanuit jongere collega’s die meer ervaring op dit gebied hebben.

Oplossing

Omdat het kennis te kort veelal gericht is op inhoudelijke en organisatorische aspecten van de werkzaamheden zien de respondenten zelf een goede oplossing in een app. Deze app moet het mogelijk maken om op afstand kennis van collega’s te kunnen raadplegen. Waarbij directe toegang erg belangrijk is, om zo lange responstijden te vermijden. Dankzij een kennisdeling-app zouden veel praktische belemmeringen verholpen zijn. Tenslotte heeft bijna iedereen op dit moment via mobiele telefoons overal toegang tot internet.

Bron: technici ervaren chronisch tekort aan toegang tot kennis en kunde- Delta Learning