Mensen met elkaar verbinden doet Babette het liefst

Supply Chain Management en Logistiek; daar is Babette Vennix, Relatie Manager bij Evoke, dagelijks mee bezig. Om concreet te zijn: voornamelijk met de mensen die in deze sectoren werken. Ze is eind vorig jaar in november begonnen als Relatie Manager bij Evoke.

Tijdens haar afstudeerstage is Babette begonnen met het oriënteren op een baan. Toen ze op vakantie was, nam Guus Jansen, HR Manager bij Evoke, contact met haar op. Ze vond het gesprek met hem heel prettig, waarna al snel een persoonlijk kennismakingsgesprek volgde. Deze verliep wederom goed. Na haar gesprek met Guus Jansen volgde een gesprek met Mark Verhaegh, directeur bij Evoke. De functie sprak haar erg aan. Ondanks dat ze al in gesprek was met een andere werkgever, koos ze voor Evoke. Het persoonlijke gevoel dat ze kreeg tijdens de gesprekken en vooral dat ze zich op haar gemak voelde was voor Babette de doorslaggevende reden om voor Evoke te kiezen.

Ervaring in de sectoren Supply Chain en Logistiek had Babette nog niet. Geen probleem, want een technische achtergrond is geen noodzaak als Relatie Manager bij Evoke. Ze had net de studie Marketing en Commerciële Economie afgerond aan de Fontys Hogeschool en ervaring opgedaan bij verschillende bedrijven in de Marketing. Supply Chain en Logistiek zijn dan ook totaal nieuwe sectoren voor haar. Echter zorgt Evoke ervoor dat je als Relatie Manager de benodigde kennis op doet ‘on the job’. Hiervoor heeft Babette een interne training gevolgd om alles over de sector te weten te komen en het vakjargon onder de knie te krijgen. Bij het afronden van de training presenteert de nieuwe Relatie Manager de kennis die hij/zij op heeft gedaan aan zijn/haar trainer en de vestigingsmanager.

Iedere nieuwe Relatie Manager krijgt een ervaren collega toegewezen die de Relatie Manager alle ‘ins en outs’ van het vak aanleert. Voor Babette is dat Sam Sieben, Team Manager Supply Chain en Logistiek. Ze kan altijd bij hem terecht voor vragen en, nu ze steeds meer ervaring krijgt, beginnen ze meer te sparren over de aanpak van bepaalde situaties. “Wanneer je begint te werken bij Evoke, ben je al heel snel verantwoordelijk voor je eigen sector. Je begint de eerste week met bellen van kandidaten en opdrachtgevers, wat aantoont dat Evoke je vanaf het begin al veel vertrouwen geeft”, zegt Babette.

Doordat een Relatie Manager binnen Evoke voor het gehele traject verantwoordelijk is - van werven, de arbeidsvoorwaarden en detacheringsvoorwaarden tot en met de begeleiding en scholing van kandidaten - bouwt een Relatie Manager snel een groot netwerk op. Zo wordt een Relatie Manager uiteindelijk een specialist in zijn/haar sector, zonder zelf op voorhand technische kennis te hebben.

Evoke daagt mij dagelijks uit om steeds een betere versie van mezelf in mijn werk te laten zien

Babette is verantwoordelijk voor de regio boven Helmond waar ook Den Bosch en Nijmegen nog bij horen. Haar trainer Sam is verantwoordelijk voor het zuiden – alles onder Helmond. Sinds Babette is begonnen met werken bij Evoke, heeft ze de kans gekregen om kennis te maken met alle bedrijven waarmee ze samen werkt en de komende tijd zal gaan werken. Ze is namelijk net op het goede moment gestart – in november, net voor de feestmaand december. Dit is de maand waarin de Relatie Managers extra veel op pad gaan om alle medewerkers prettige feestdagen toe te wensen, eerst een presentje te geven vanuit Evoke en daarnaast de contactpersonen te spreken bij alle bedrijven waar de medewerkers gedetacheerd zijn. ‘’Wij geloven in persoonlijk contact’’,  aldus Babette: “Het is op die manier makkelijker iemand te begrijpen dan wanneer je diegene aan de telefoon hebt. Daarnaast communiceer en schakel je ook sneller. Al met al versterkt het de relatie voor de toekomst.”

De bedrijven die Babette bezocht heeft, zijn: ASML, VDL en AAE. In eerste instantie dacht ze dat de bedrijfscultuur bij technische bedrijven ouderwets is - echter, was ze blij verrast dat het helemaal niet zo is. Het voordeel voor Babette om bij een bedrijf op bezoek te gaan is dat je een band opbouwt met de contactpersoon daar. Je leert de managers beter kennen, je hebt een beeld bij wie je aan de telefoon hebt, je krijgt een kleine rondleiding waarbij je ziet wat het bedrijf precies maakt en je proeft de sfeer van het bedrijf waar iemand komt te werken. Dit zijn allemaal essentiële punten om te weten wanneer je op zoek bent naar de juiste baan als kandidaat.

Babette merkt op dat de trainingen die ze heeft gehad echt helpen in de gesprekken die ze voert met kandidaten en de bedrijfsbezoeken die ze doet. Ze weet waar elk bedrijf zich mee bezig houdt of het nu gaat om een leverancier, eindproducent, distributiecentrum of een toeleverancier van een halffabrikaat. 

Inmiddels heeft Babette al een flink aantal gesprekken gevoerd met potentiële kandidaten voor verschillende functies die in haar sector open staan. Dit zijn ongeveer 3 á 5 gesprekken per week. Zoals ze zegt: “Wat ik het leukste vind aan mijn werk is de kick van het plaatsen. Je helpt namelijk echt iemand aan de volgende stap van zijn/haar carrière. De potentiële kandidaten die op gesprek komen zijn vaak uitgegroeid in hun huidige werkzaamheden en hebben nieuwe ambities en wensen. Als Relatie Manager ben je de partner van iemand zijn ambitie en het waarmaken daarvan."

"Daarnaast is het de kunst om er achter te komen wat voor functies en soort werkgevers bij iemand passen. De STAR methode - afkorting staat voor: Situatie - Taak - Actie - Resultaat - is een effectieve methode om inzicht te krijgen hoe iemand in zijn werk staat en met specifieke situaties om gaat. Vanuit onze 360º benadering zoomen we in op de persoon achter de kandidaat. Wat zijn je ambities, welke richting wil je op? Maar ook hobby's en passies, iemand zijn achtergrond en wat voor karakter iemand heeft. Dit doe ik door vooral veel open vragen te stellen, zodat kandidaten kunnen onderbouwen wat ze echt willen en je uiteindelijk samen kunt sparren over de richting die de kandidaat op wilt gaan. Wat heel interessant is om te zien, is dat je met veel verschillende mensen in verschillende vakgebieden schakelt – of het nou kandidaten zijn of bedrijven waarmee je in contact bent. Dit maakt mijn baan heel bijzonder! Wanneer ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een inkoper krijg ik veel sneller informatie over de kandidaat dan wanneer ik met een planner in gesprek ben, want over het algemeen zijn inkopers extraverter en communicatief sterker. Echter is het wel de kunst om in beide gevallen, ondanks dat ze heel verschillend zijn en anders benaderd moeten worden, toch de informatie binnen te halen die je op dat moment nodig hebt.”

Babette merkt op dat ze de functie van de Relatie Manager meer als een adviserende rol ziet, vanuit de goede matches die ze moet maken. Om dit te bereiken is het volgens haar ook van belang om naar de gewenste ‘soft skills’ van een functie te kijken. Volgens Babette kan dit namelijk het verschil maken in het feit of een kandidaat wel of niet de gewenste ‘soft skills’ in huis heeft en dus bij het bedrijf past en op gesprek kan. Je kunt dit pas inschatten als je bij het bedrijf bent geweest. Want het staat niet op de vacature,” aldus Babette.

Ondanks dat Babette nog niet lang werkzaam is bij Evoke, heeft ze het uitstekend naar haar zin. “Het is een jong bedrijf; iedereen is in dezelfde levensfase, waardoor je elkaar sneller begrijpt. Er is veel ruimte voor zelfontwikkeling en er wordt heel veel verantwoordelijkheid gegeven vanaf het moment dat je binnenkomt. Zolang ik in een goed team zit, er veel mogelijkheden zijn om hier door te groeien, en ik uitgedaagd blijf in mijn werk zit ik op goed mijn plek. Dit is allemaal het geval. Evoke daagt mij dan ook dagelijks uit om steeds een betere versie van mezelf in mijn werk te laten zien.”

Wil je net als Babette ook veel leren, uitgedaagd worden en plezier hebben in je werk? Neem dan contact op met: Guus Jansen, HR Manager bij Evoke.