Skip to main content

Introductie

Dieter is op dit moment nog Elektro Engineer van duurzame voertuigen bij VDL-ETS, via Evoke. Over een paar maanden mag hij zichzelf al Lead Engineer noemen, en samen met zijn team verder werken aan de meest innovatieve duurzame elektro-voertuigen ter wereld.

In dit artikel:

hardware engineer

Dieter Boermans

Elektro Engineer

Dieter Boermans rijdt elke dag vanuit zijn Belgische woonplaats Turnhout 40 minuten naar zijn werk bij VDL ETS (Enabling Transport Solutions) in Valkenswaard. Geen probleem, want hij zit er helemaal op zijn plek als Elektro Engineer en Lead Engineer in wording, werkend aan de meest innovatieve sustainable technology projecten. “Ik ben er zelfs sneller dan wanneer ik naar Antwerpen zou rijden, wat de meeste mensen vanuit Turnhout doen. Zonder Evoke had ik er nooit aan gedacht om een job over de grens te nemen.”

Een sprong in het diepe waar hij geen dag spijt van heeft, sinds hij er aan de slag is gegaan, ruim een jaar geleden. Waarom? Dat kan hij heel goed uitleggen. “Ik werk hier van A tot Z aan producties, voor duurzame elektrisch aangedreven transportoplossingen. Én ik heb uitzicht op een leidinggevende functie. Dat is alles wat ik wilde in mijn werk. Dat dat zo snel gelukt is, had ik nooit verwacht.”

Elektro Engineer van de toekomst

Wat Dieter met zijn team maakt, zijn de testmodellen van de toekomst. Elk voertuig dat ze voor VDL in prototype bouwen, is een duurzame elektrische variant op ‘ouderwetse’ voertuigen op fossiele brandstof, met bijbehorende CO2 uitstoot.

Dat werkt zo.

Dieter: “Ik ben Elektro Engineer op de afdeling protobouw. Wij maken dus prototypes. Projecten in het klein, om eventueel later in serieproductie te nemen. Dat betekent dat we een concept voorgeschoteld krijgen, een concept-bus bijvoorbeeld, waar een hele hoop studies aan vooraf zijn gegaan. Het is aan ons om dat te bouwen en testen.”

Dat doet hij in een team van 4: een Software Engineer, Mechanisch Engineer, Project Manager en Dieter zelf als Elektro Engineer, waarbij hij verantwoordelijk is voor het elektrische vlak. Samen engineeren zij de prototypes verder uit – in tekenprogramma KABI en Engineering Base als teamsoftware – én werken ze mee aan de praktische uitwerking van het concept.

“Het is geweldig mooi om te zien wanneer alles dan echt goed werkt en het daarna als serievoertuig ingevoerd wordt om in steden door de hele wereld rond te rijden.”

“Ons team werkt samen met een aantal elektromonteurs en mechanische monteurs. Zij bouwen het prototype op, wij leiden het in goede banen. Wat ik doe is dus een beetje van alles. Ik ben iemand die dingen graag van begin tot eind wil uitwerken, en dat kan ik hier. De ene week ben ik heel theoretisch bezig en een paar weken later juist weer heel praktisch aan het meekijken bij de assemblage en het testen. ‘Hier zit iets niet goed, die pinnetjes in de connectoren koppelen niet netjes’, dat soort zaken.

Zo zie je het product dat je zelf uitgewerkt hebt tevoorschijn komen. Het is geweldig mooi om te zien wanneer alles dan echt goed werkt en het daarna als serievoertuig ingevoerd wordt om in steden door de hele wereld rond te rijden.”

En dat is al meer dan eens voorgekomen.

Elektrisch aangedreven bussen, vuilniswagens en trucks die Dieter en zijn team hebben geëngineerd rijden in Nederland, België en ver daarbuiten rond. Zoals de CITEA stadbus, ongeëvenaard innovatief wereldwijd, met Dieter en zijn team aan de wieg van deze bijzondere bus:

foto: Bart van Overbeeke

Pionier in sustainable technology

Dieter: “Het eerste waar ik aan meewerkte waren de elektrische vuilniswagens. Daar ben ik niet vanaf het begin bij betrokken geweest, maar ik heb wel meegekeken of alles goed werkte in de eerste versie. Toen kwamen de elektrische trucks, ook erg speciaal om aan te werken. Die rijden nu al rond bij onze klant, met elektromotor, batterijen én een brandstofcel.”

Brandstofcel?

“Dat is een element waarmee je waterstof omzet in elektriciteit, die je gebruikt om de batterijen van de elektromotor op te laden. Eerder hebben we de Phileas ontwikkeld; heel lange bussen die op waterstof rijden. Daar hebben we op verder ontwikkeld. Die ontwikkeling is wat mij betreft echt de toekomst. Het gebruik van waterstof als range-extender voor een langere batterijduur, om uiteindelijk de batterij te gaan vervangen.”

Dieter vertelt waarom dat zo interessant is voor een duurzame toekomst: “Met een brandstofcel van waterstof komt er geen CO2 vrij, maar water en lucht. Ik denk dus echt dat dit booming gaat worden. Een beetje zoals zonnepanelen opeens overal waren. Dit gaat geen decennia meer duren, verwacht ik. We zijn al lang bezig met de ontwikkeling hiervan, dus het gaat snel nu.”

“Deze ontwikkeling is wat mij betreft echt de toekomst. Het gebruik van waterstof als range-extender voor een langere batterijduur, om uiteindelijk de batterij te gaan vervangen.”

Doordat VDL-ETS al jaren voorop loopt in het verduurzamen van voertuigen, zijn ze een van de grootste namen ter wereld in de duurzame transport business. Met Dieter als trotse pionier.

“Werken met deze duurzame technologie is wat ik al sinds mijn studie Energie Technologie wil doen. Door te werken aan bijvoorbeeld deze elektrische bussen van VDL heb ik er echt mijn aandeel in om voertuigen te verbeteren ten opzichte van dieselproductie. Ik ben blij dat ik hierin een pionier mag zijn.”

Electronics

Via Evoke naar VDL

Dat Dieter op deze bijzondere werkplek terecht is gekomen is, maakt niet alleen hemzelf blij. Zijn leidinggevende en collega Philip Hopstaken is wederzijds net zo tevreden, vanaf het eerste moment:

“In een sollicitatiegesprek heb ik na een paar minuten meestal al door of iemand bij ons past of niet. We zoeken bepaalde mensen met een bepaalde instelling. En de juiste opleiding natuurlijk. Maar het gaat vooral ook om talent met karakter. Iemand die zaken zelfstandig oppakt, aanpakt en zo nodig problemen eerst zelf oplost voor hij aan de bel trekt. Dieter is zo iemand.

We zijn een klein team, dus het moet echt goed klikken. Dan is het fijn om eerst een jaar via Evoke iemand te leren kennen, om te zien of het goed gaat van beide kanten. Met Dieter is het helemaal goed gegaan. Dit is het soort mensen waar wij naar op zoek zijn.”

Werken met duurzame technologie is wat ik al sinds mijn studie wil doen. Hier kan ik nu echt een pionier in zijn.

Dieter BoermansElektro Engineer

Hoe hij hier als pionier terecht is gekomen, is nóg een bijzonder verhaal. “Nog voor mijn diploma wist ik al dat ik daarna meteen aan de slag kon, na de succesvolle sollicitatie bij VDL, via Tim. Dat is heel luxe.”

Tim – Team Manager Electronics en Relatie Manager van Dieter:

“Het verbaast me niks dat Dieter direct mocht beginnen, en dat hij nu in vaste dienst is bij VDL. De functie en het bedrijf sluiten exact bij hem aan. Hij wilde aan de slag met duurzame energietechniek en met designen, zonder 90% van zijn werkdagen achter een computerscherm door te brengen. Zijn werk past helemaal in dat plaatje. Dan gaat het succes gewoon vanzelf.”

Een succes bleek het inderdaad te zijn. Dus besloten alle drie de partijen – Dieter, VDL en Evoke – dat het na een jaar meedraaien tijd was om te blijven. Dus ging Dieter praktisch geruisloos over van werknemer van Evoke naar werknemer van VDL. De organisatie waar een geweldige toekomst voor de deur staat, als aankomend Lead Engineer.

Dieters tip voor vakgenoten

Durf over grenzen te kijken, met hulp van Evoke. Figuurlijk, of letterlijk, in zijn geval. “Als ik zelf was gaan zoeken, dan was ik hier nooit terechtgekomen. Alleen al omdat ik dan naar banen in België was gaan zoeken, gewoon omdat ik nooit eerder gedacht had aan de grens oversteken. Terwijl het makkelijker is om naar Eindhoven te rijden dan naar Antwerpen. Evoke heeft mijn denkwijze daarin veranderd. Daar ben ik nu echt blij mee.”

Lead Engineer binnen 1 jaar

Dieter: “Ik ben 24, anderhalf jaar geleden afgestudeerd en binnen een jaar op mijn eerste werkplek ben ik al gevraagd om Lead Engineer te worden”, vertelt hij met nog altijd een vleug ongeloof in zijn stem. “Ik wist dat ik hier doorgroeimogelijkheden had, maar als je me een jaar geleden had gevraagd waar ik over een jaar zou zijn, dan had ik dit niet verwacht. Waarschijnlijk kan ik over een paar maanden al starten in mijn nieuwe leidinggevende functie. Dan stuur ik niet alleen de monteurs aan, maar ook de engineers. Ik kijk er al naar uit.”

Wij zijn in elk geval trots op onze Evoker!

CARRIÈRE KICKSTART

Ook je grenzen verleggen?

Klaar voor een kickstart van jouw carrière? In de sustainable technology of ergens anders? Laat Tim ook jou op weg helpen om grensverleggend te groeien. Of klop digitaal aan bij een van zijn collega’s  – elk gespecialiseerd in hun eigen vakgebied.

Daan Winter

Relatie Manager Electronics
Tim Roumen

Tim Roumen

Team Manager Electronics, IT & IA

Mathieu van Lieshout

Team Manager Electronics, IA en Supply Chain & Logistiek